Morakniv- Från begrepp till varumärke


Säg ”Morakniv” och alla vet precis vad för slags kniv man syftar på. Sen om kniven kommer från märket Mora eller inte tänker man inte på. Det är ett begrepp som syftar på en speciell sorts kniv. Likt Ipad länge var synonymt med surfplatta och inlines var rullskridskor. För att inte tala om Walkman. En del varumärken blir helt enkelt begrepp – och tvärtom.

Det är denna historia som boken ”Mora – Från begrepp till varumärke” lyfter upp. Boken gavs ut av Mora of Sweden år 2011 när de firade företagets 120-års jubileum. Den gavs då ut i två olika upplagor. Den ena är lite mer lyxig med numrering där det även följer med en speciellt tillverkad kniv enbart för detta ändamål.

Denna unika jubileumskniv är tillverkad för hand och gjord av så kallat old stock dvs. gamla lager. Även bladet skiljer sig mot klassiska modeller då det inte finns någon stämpel. Istället står det enbart MORAKNIV – since 1891.

Både blad och skaft kommer alltså från äldre material som man hittat i sina ”gömmor”. Så visst är kniven unik – även om det var boken som jag skulle fokusera på….

Det är troligtvis den bästa boken gällande utveckling av Morakniven och dess historia. Det finns författare som delvis skrivit liknande men inte på samma djup och med så fin illustration. Här finns allt om hur kniven växte fram på 1860-talet och på 60 sidor följer man utvecklingen framåt.

Enda nackdelen är att historian inte tar slut 2011 då boken gavs ut. Knivarna utvecklas vidare och trots att det bara gått sex år så känns det som att jag längtar en ”fortsättning”. För ser man på utbudet av moraknivar hos större återförsäljare så är det ett flertal modeller som inte hittas i boken. Ett exempel är skalkniven – en kniv som inte alls ser ut som en Morakniv… Eller gör den? Får Morakniven utvecklas som begrepp och bli varumärke – eller är de fast i ett fack…